Erkende Vervoerder

Nieuwe status in de veilige logistieke keten: Erkende Vervoerder


Sinds 1 november 2024 is het mogelijk om de nieuwe status Erkende Vervoerder aan te vragen via de Koninklijke Marechaussee. De Erkende Vervoerder wordt net als de Bekende Afzender en Erkend Agent geregistreerd in de EU database.

De status Erkende Vervoerder wordt vanaf 1 januari 2027 een (minimale) verplichting om veilige luchtvracht over de weg te mogen vervoeren, als vervanging van de huidige Vervoerdersverklaring en de Vaste Vervoerder.


De vereisten voor een registratie als Erkende Vervoerder zullen o.a. bestaan uit:

  • indienen van een beveiligingsprogramma,
  • aanstellen van een beveiligingsmanager en volgen van de bijbehorende opleiding(en),
  • doorlopen van een (uitgebreid) achtergrondonderzoek door de medewerkers en
  • voldoen aan regelgeving op gebied van vervoer en tijdelijke opslag van veilige luchtvracht.


Overgangstermijn

Om een geleidelijke invoering van de regelgeving mogelijk te maken, geldt een overgangstermijn tot en met 31 december 2026. Tot die tijd gelden de huidige voorschriften voor het vervoer van luchtvracht.


Hieronder treft u een overzicht van de mogelijkheden:


1.     Vaste Vervoerder met verbintenisverklaring

Verricht uw bedrijf momenteel werkzaamheden op basis van de Vervoersovereenkomst als  Vaste Vervoerder? Dan kunt u tot 31 december 2024 via het webformulier aangeven dat u interesse heeft in een erkenning als Erkende Vervoerder.

Het webformulier vindt u via één van onderstaande links:


https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/toezicht-beveiliging-burgerluchtvaart/erkenningen-in-de-luchtvracht-en-toeleveringsketen/erkenning-erkende-vervoerder


https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/toezicht-beveiliging-burgerluchtvaart/erkenningen-in-de-luchtvracht-en-toeleveringsketen


U ontvangt dan van de Marechaussee vóór 31 maart 2025 nadere informatie over het certificeringstraject voor uw bedrijf.


2.     Erkend Agent die uitsluitend transporten uitvoert

Beschikt uw bedrijf op dit moment over de status Erkend Agent, maar voert uw bedrijf uitsluitend vervoerswerkzaamheden uit? Maak dan tussen 1 november 2024 en 31 december 2024 via het webformulier kenbaar dat uw bedrijf de erkenning als Erkend Agent wilt omzetten in een erkenning als Erkende Vervoerder. U ontvangt van de Marechaussee in het eerste kwartaal van 2025 nadere informatie over het certificeringstraject.

NB: als uw bedrijf een lopende status heeft als Erkende Agent, blijft de geldigheidsduur van deze status behouden. Bij het aflopen van de geldigheidsduur wordt uw bedrijf verzocht om zich te laten certificeren als Erkende Vervoerder.


3.     Erkend Agenten die meer werkzaamheden uitvoeren dan uitsluitend vervoer

Is uw bedrijf een Erkend Agent die meer werkzaamheden uitvoert dan uitsluitend vervoer van veilige luchtvracht? Dan is een certificering als Erkende Vervoerder niet mogelijk.

 

4.     Geen Vaste Vervoerder, géén Erkend Agent

 

Is uw bedrijf op dit moment nog niet werkzaam in de luchtvrachtsector? Dan kunt u beginnen als Vaste Vervoerder in de luchtvrachtsector. Daarvoor gelden alle verplichtingen die bij de huidige Vaste Vervoerder-status horen.

Tussen 1 november 2024 en 31 december 2024 kunt u desgewenst via het webformulier aangeven, dat u interesse heeft in een erkenning als Erkende Vervoerder.

U ontvangt van de Marechaussee dan in het eerste kwartaal van 2025 nadere informatie over het certificeringstraject.


Certificeringstraject

Het certificeringstraject voor de Erkende Vervoerder bestaat uit drie onderdelen:

  • het invullen van het webformulier;
  • een desktop-controle van uw beveiligingsprogramma en ondersteunende documentatie;
  • een verificatie op uw locatie om te beoordelen of alle (beveiligings-)maatregelen op de juiste wijze zijn geïmplementeerd.


NB: tijdig indienen van uw aanvraag of voornemen is noodzakelijk om door de Marechaussee ingepland te kunnen worden  voor het certificeringstraject richting de status Erkende Vervoerder. Het is daarom van groot belang om tussen 1 november 2024 en 31 december 2024 via het webformulier aan te geven, dat u interesse heeft in een erkenning als Erkende Vervoerder.

 

Noodzakelijkheidscriterium

Er worden door de Marechaussee jaarlijks vele erkenningen ten behoeve van de veilige luchtvrachtketen verleend. De meeste bedrijven maken ook daadwerkelijk gebruik van de erkenningen en de rechten en plichten die daaruit voortvloeien. Het komt echter ook voor dat bedrijven een erkenning aanvragen, terwijl deze niet noodzakelijk is voor de uitvoering van hun luchtvrachtwerkzaamheden. Met het oog hierop zal de Marechaussee vanaf heden toetsen of de status die uw bedrijf verzoekt aansluit bij de werkzaamheden die uw bedrijf uitvoert binnen de veilige luchtvrachtketen.

AANHANGSEL 6-K:  BEVEILIGINGSPROGRAMMA VAN DE ERKENDE VERVOERDER

 

Inleiding

Dit model voor een beveiligingsprogramma van een erkende vervoerder is bedoeld om u te helpen bij het beschrijven en beoordelen van uw bestaande beveiligingsmaatregelen op basis van de in punt 6.5 van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 vastgestelde criteria voor vervoerders. Op basis van dit model kunt u nagaan of u aan de eisen voldoet alvorens u aan een officiële controle wordt onderworpen.

De aanvrager moet een beveiligingsprogramma indienen bij de desbetreffende bevoegde autoriteit. In dat programma worden de methoden en procedures beschreven die de vervoerder moet volgen om aan de vereisten van Verordening (EG) nr. 300/2008 en de uitvoeringshandelingen daarvan te voldoen.

Het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder wordt beschermd tegen ongeoorloofde toegang en wordt uitsluitend binnen het bedrijf gebruikt, aangezien het informatie bevat die relevant is voor de beveiliging. Alle personen die belast zijn met luchtvaartbeveiligingstaken moeten aantoonbare kennis van de inhoud hebben en in staat zijn deze toe te passen.

 

Instructies voor het invullen:

— Indien bepaalde procedures niet van toepassing zijn op uw exploitatievestiging, moet dat worden vermeld in het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder.

 

— Voor zover u in de toekomst wijzigingen aanbrengt in een hoofdstuk van dit beveiligingsprogramma, noteer dan de datum van wijziging van het desbetreffende hoofdstuk in de inhoudsopgave en dien het gehele beveiligingsprogramma van de vervoerder, met de wijzigingen, in bij de bevoegde autoriteit die u heeft erkend. Bovendien moeten wijzigingen in het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder in kleur worden gemarkeerd.

 


Inhoudsopgave 


  Hoofdstuk | Inhoud | Datum van de laatste wijziging

   1 Contactgegevens

   2 Personeel

   3 Vervoer en bescherming van luchtvracht en -post

   4 Beperkte opslag/overslag van luchtvracht en -post

   5 Interne kwaliteitsborging

   6 Dreiging van binnenuit en beveiligingscultuur

   7 Aanhangsels: nationale vereisten 

Vermeld het btw-nummer/nummer van de kamer van koophandel/handelsregisternummer (indien van toepassing).

 

1.2 Persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder (beveiligingsmanager)

Vermeld de naam en de contactgegevens (telefoon, e-mailadres enz.) van de persoon die verantwoordelijk is voor de samenstelling, uitvoering en naleving van het beveiligingsprogramma.

 

1.3 Eigen presentatie van de onderneming

Verstrek gedetailleerde informatie over de specifieke bedrijfsactiviteiten van uw onderneming, met name:

— de soorten vracht die u vervoert (bv. levende dieren, bederfelijke goederen, gevaarlijke goederen enz.); 

— of u het vervoer van luchtvracht of luchtpost waarvoor beveiligingscontroles zijn uitgevoerd, al dan niet uitbesteedt (of voornemens bent uit te besteden) aan derden (d.w.z. een andere erkende vervoerder of erkende agent).

 

 

1.4 Exploitatievestigingen (invullen indien niet identiek aan 1.1)

1.4.1 Vermeld:

— de naam en het volledige adres van alle exploitatievestigingen in de lidstaat (indien van toepassing); 

— het geschatte aantal werknemers in elke exploitatievestiging (op het ogenblik van de vaststelling van dit beveiligingsprogramma); 

— het type en het geschatte aandeel van de activiteiten die in elke exploitatievestiging worden uitgevoerd (als percentage van het totaal).

 

1.4.2 Vermeld:

— de naam en het volledige adres van alle exploitatievestigingen in elke andere lidstaat dan de erkennende lidstaat (indien van toepassing); 

— het geschatte aantal werknemers in elke exploitatievestiging (op het ogenblik van de vaststelling van dit beveiligingsprogramma);

 — het type en het geschatte aandeel van de activiteiten die in elke exploitatievestiging worden uitgevoerd (als percentage van het totaal).

 

 

HOOFDSTUK 2 | Personeel

De aanwerving en opleiding van personeel vinden plaats overeenkomstig hoofdstuk 11 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998, zoals hieronder beschreven.

 

2.1 Aanwerving

Beschrijf de geldende procedure voor de aanwerving van personeel en hoe deze de naleving van de punten 11.1.8, 11.1.9 en 11.1.10 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 waarborgt.

Aanwervings- en opleidingsdossiers, met inbegrip van de resultaten van eventuele beoordelingstests, moeten gedurende ten minste de looptijd van het contract worden bijgehouden. Beschrijf hoe uw procedures de naleving van punt 11.1.10 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 waarborgen.

 

2.2 Achtergrondonderzoek

De persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder (beveiligingsmanager), zoals aangegeven in punt 1.2, moet met succes een uitgebreid achtergrondonderzoek doorlopen.


Personen die onbegeleide toegang hebben tot luchtvracht en -post waarop de vereiste beveiligingscontroles zijn toegepast, alsook personen die beschermings- en andere beveiligingscontroles met betrekking tot die luchtvracht en -post uitvoeren, moeten met succes een achtergrondonderzoek doorlopen. De bevoegde autoriteit die de vervoerder erkent, bepaalt overeenkomstig de toepasselijke nationale regels of een uitgebreid of standaard achtergrondonderzoek moet worden uitgevoerd.

Beschrijf de procedure voor het achtergrondonderzoek voor de verschillende personeelscategorieën en hoe de procedure ervoor zorgt dat het betrokken personeel te allen tijde een geldig achtergrondonderzoek heeft.

Indien een persoon niet slaagt voor een achtergrondonderzoek of het achtergrondonderzoek door de bevoegde autoriteit wordt ingetrokken, worden de toegangs- en ingangsrechten van de persoon onmiddellijk ingetrokken en wordt deze persoon niet langer ingezet voor activiteiten waarvoor met succes een achtergrondonderzoek moet worden doorlopen. Beschrijf de relevante procedure die in dergelijke gevallen van toepassing is.

 

2.3 Personeelscategorieën en opleiding

De volgende personeelscategorieën bestaan en zijn onderworpen aan de desbetreffende opleidingsspecificaties in de volgende punten van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998:

— persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beveiligingsprogramma van de erkende vervoerder (beveiligingsmanager): opleiding overeenkomstig punt 11.2.5; 

— personeel dat zonder toezicht of zonder begeleiding toegang heeft en dat belast is met het ophalen, vervoeren, beperkt opslaan en afleveren van luchtvracht of luchtpost waarop beveiligingscontroles zijn toegepast: opleiding overeenkomstig punt 11.2.3.9; 

— personeel dat onder toezicht of onder begeleiding toegang heeft en dat belast is met het ophalen, vervoeren, beperkt opslaan en afleveren van luchtvracht of luchtpost waarop beveiligingscontroles zijn toegepast: opleiding overeenkomstig punt 11.2.7; 

— personeel dat geen toegang heeft tot luchtvracht of luchtpost waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, en dat betrokken is bij het vervoer of de beperkte opslag daarvan: opleiding overeenkomstig punt 11.2.7.

 

Herhalingsopleiding van personeel moet worden verstrekt overeenkomstig punt 11.4.3, a), van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998. Het personeel omvat zowel het eigen personeel van de onderneming als het personeel van dienstverleners die in de vestiging worden ingezet. De erkende vervoerder zorgt ervoor dat een bijgewerkte lijst van het in dit punt bedoelde personeel en de relevante opleidingsgegevens op verzoek te allen tijde ter beschikking van de bevoegde autoriteit worden gesteld.

Beschrijf de procedure en de maatregelen die zijn genomen om te allen tijde aan de eisen van dit punt te voldoen.

 

HOOFDSTUK 3 Vervoer en bescherming van luchtvracht en -post

Bij het ophalen, vervoeren en afleveren van luchtvracht of luchtpost waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, moet de vervoerder ervoor zorgen dat hij bij zijn activiteiten de eisen van de punten 6.5.2.1, 6.5.2.2 en 6.6 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 toepast.

Beschrijf hoe de vervoerder de naleving van deze wettelijke bepalingen waarborgt.

Beschrijf de maatregelen die de vervoerder heeft genomen wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat een zending waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, wederrechtelijk is gemanipuleerd of niet


HOOFDSTUK 4 | Beperkte opslag/overslag van luchtvracht en -post

Overeenkomstig punt 6.0.6 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 wordt onder “beperkte opslag” verstaan: de totale tijd die strikt noodzakelijk is voor een erkende vervoerder om vracht en post uit één vervoermiddel over te laden in het vervoermiddel dat voor het daaropvolgende deel van het vervoer over land van die zending wordt gebruikt.

Tijdens de beperkte opslag wordt de zending beschermd tegen manipulatie door onbevoegden overeenkomstig de punten 6.5.2, 6.6.1 en 6.6.2 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998.

Geef aan of de vervoerder beperkte opslagactiviteiten verricht. Indien van toepassing:

— beschrijf alle opslagvormen en -middelen die worden gebruikt op elk van de locaties waar dat van toepassing is (bv. entrepot, container enz.), de redenen voor het gebruik ervan en de toepasselijke procedures;

 

— leg uit hoe luchtvracht en -post waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, tijdens beperkte opslag beschermd zijn tegen manipulatie door onbevoegden;

 

— beschrijf de maatregelen die de vervoerder heeft genomen wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat een zending waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, wederrechtelijk is gemanipuleerd of niet beschermd is overeenkomstig de punten 6.5.2, 6.6.1 en 6.6.2 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998, of beide.

 

 

HOOFDSTUK 5 | Interne kwaliteitsborging door de erkende vervoerder

De erkende vervoerder moet regelmatig interne kwaliteitsborging uitvoeren, in overeenstemming met de nationale voorschriften.

De erkende vervoerder moet aangeven wie verantwoordelijk is voor de interne kwaliteitsactiviteiten op het gebied van luchtvaartbeveiliging (indien verschillend van de in punt 1.2 vermelde persoon).

De erkende vervoerder moet ervoor zorgen dat de wettelijke eisen inzake de bescherming van luchtvracht of luchtpost waarop beveiligingscontroles zijn toegepast, worden nageleefd en dat de in het beveiligingsprogramma beschreven procedures actueel zijn. Daartoe moet de vervoerder een intern kwaliteitsrapport opstellen.

Vermeld en beschrijf de uitgevoerde kwaliteitscontroleactiviteiten en zorg ervoor dat deze het volgende omvatten en bestrijken:

— reikwijdte en frequentie van de kwaliteitscontroleactiviteiten;

 

— te controleren gebieden en punten;

 

— weging van de individuele tekortkomingen (bv. kleine, ernstige of zeer ernstige gebreken);

 

—verantwoordelijkheden voor het verhelpen van tekortkomingen en uitvoeringstermijnen, alsmede escalatieprocedures.

 

De erkende vervoerder zorgt ervoor dat de registers van de interne kwaliteitsactiviteiten op het gebied van luchtvaartbeveiliging te allen tijde ter beschikking worden gesteld van de bevoegde autoriteit.

 

HOOFDSTUK 6 Dreiging van binnenuit en beveiligingscultuur

Om de dreiging van interne overtreders (dreiging van binnenuit) te bestrijden en te beperken, moet de erkende vervoerder passende interne voorschriften en daarmee samenhangende preventieve maatregelen vaststellen om het bewustzijn te vergroten en een veiligheidscultuur te bevorderen.


Daartoe voert de vervoerder preventieve maatregelen uit om dreigingen van binnenuit en radicalisering op te sporen en deze bedreigingen tegen te gaan, en past hij systemen toe voor de beoordeling van incidenten die relevant zijn voor de beveiliging van de luchtvaart. De genomen maatregelen en de beoordelingssystemen worden voortdurend geanalyseerd en gecorrigeerd, met inachtneming van het volgende:

— vermeld de naam en de contactgegevens van de persoon (indien verschillend van de in punt 1.2 vermelde persoon) of de functie die verantwoordelijk is voor de coördinatie van die maatregelen;

 

— vermeld de naam en de contactgegevens van de persoon (indien verschillend van de in punt 1.2 vermelde persoon) of de functie die verantwoordelijk is voor de beoordeling van binnenkomende verslagen en voor het nemen en coördineren van de daaruit voortvloeiende maatregelen;

 

— beschrijf de bewustmakingsmaatregelen voor het personeel en informatie over het interne rapportagesysteem.

 

 

HOOFDSTUK 7 Aanhangsels: nationale vereisten

Vermeld alle informatie en beleids- of regelgevingsdocumenten die op nationaal niveau zijn vastgesteld en waaraan de erkende vervoerder moet voldoen.

 

AANHANGSEL 6-L

 

VALIDERINGSCONTROLELIJST VOOR ERKENDE VERVOERDERS

 

Aanwijzingen voor het invullen

Let u alstublieft op: indien bij het invullen van deze controlelijst een antwoord op een vetgedrukte vraag NEE is, dan MOET de validering worden beoordeeld als NEGATIEF, tenzij de vraag niet van toepassing is.

Deze controlelijst bevat twee types vragen:

(1) vragen die, wanneer ze negatief worden beantwoord, automatisch tot gevolg hebben dat u niet als erkende vervoerder kan worden aanvaard, en

(2) vragen die worden gebruikt om een algemeen beeld van de beveiligingsvoorzieningen van de vervoerder te schetsen, zodat de validateur een algemene conclusie kan opstellen. Vragen die automatisch tot gevolg hebben dat u niet als erkende vervoerder kan worden aanvaard, hebben betrekking op de vetgedrukt vermelde eisen. Indien u niet aan deze vetgedrukte eisen voldoet, wordt u in kennis gesteld van de redenen daarvoor en krijgt u advies over de aanpassingen die nodig zijn om wel aan de eisen te voldoen.

 

DEEL 1 |   Organisatie en verantwoordelijkheden

1.1  Datum van de validering   

   dd/mm/jjjj

   1.2 Datum van de vorige validering en unieke alfanumerieke identificatiecode (UAI), indien van toepassing

   dd/mm/jjjj

   Unieke alfanumerieke identificatiecode

   1.3 Naam van de te valideren organisatie

   Naam:

Btw-nummer/nummer van de kamer van koophandel/handelsregisternummer (indien van toepassing):

   1.4 Geografisch toepassingsgebied:

Heeft de aanvrager meer dan één vestiging in de lidstaat waar hij erkenning aanvraagt?

   JA of NEEN

   Zo JA, vermeld alle vestigingen in deze lidstaat

   

  Vermeld voor elke vestiging bij benadering:— het totale aantal werknemers

—het aantal werknemers die zich bezighouden met beveiligde luchtvracht en -post

— het type en het aandeel van de uitgevoerde activiteiten (als percentage van het totaal).

 

   1.5 Geografisch toepassingsgebied:

Is de aanvrager ook actief in een of meer andere lidstaten dan die waarin hij erkenning aanvraagt?

   JA of NEEN

   Zo JA, vermeld alle vestigingen in andere lidstaten:

   Geschat aantal werknemers in elke vestiging

   Vermeld het type en het aandeel van de uitgevoerde activiteiten in elk van de andere lidstaten (als percentage van het totaal)


   1.6 Adres van de te valideren vestiging(en) en reden voor de selectie in het geval van meerdere vestigingen.

NB: dit kan ook (een) vestiging(en) in een of meer andere lidstaten omvatten [voeg zo nodig rijen toe]

   Reden voor de selectie van de vestiging

   Nummer/Eenheid/Gebouw

   Straat   Stad   Postcode   Land


   1.7 Hoofdadres van de organisatie (indien dit verschilt van het adres van de te valideren vestiging) in de lidstaat van erkenning

   Nummer/Eenheid/Gebouw   Straat   Stad   Postcode   Land


   1.8 Naam en functie van de persoon die verantwoordelijk is voor de beveiliging van de luchtvracht/luchtpost

   Naam   Functie

   1.9 Telefoonnummer   Tel. nr.

   1.10  E-mailadres   E-mail:

 

Aanwerving en opleiding van personeel

Doel: Ervoor zorgen dat alle personeelsleden voor wie dit vereist is, aan een passend achtergrondonderzoek zijn onderworpen en zijn opgeleid overeenkomstig hoofdstuk 11 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998.2.1

 Omvat de aanstellingsprocedure voor de genoemde persoon die verantwoordelijk is voor de tenuitvoerlegging van en het toezicht op de beveiligingscontroles in de vestiging, de eis dat deze persoon een uitgebreid achtergrondonderzoek overeenkomstig punt 11.1.1, b), van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 moet ondergaan?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving


   2.2 Is er een aanwervingsprocedure om ervoor te zorgen dat alle personeelsleden die zonder toezicht of zonder begeleiding toegang hebben tot identificeerbare luchtvracht of luchtpost waarop de vereiste beveiligingscontroles zijn toegepast, een achtergrondonderzoek hebben ondergaan overeenkomstig punt 11.1.2, b), van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998, en voor zover vereist door de bevoegde autoriteit die de erkenning afgeeft?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving


   2.3 Is er een aanwervingsprocedure om ervoor te zorgen dat alle personeelsleden die niet onder toezicht of zonder begeleiding toegang hebben tot het vervoer of de beperkte opslag van vracht of post waarvoor de vereiste beveiligingscontroles zijn uitgevoerd, of dit vervoer of deze beperkte opslag uitvoeren, een algemene beveiligingsbewustmakingsopleiding hebben gekregen overeenkomstig punt 11.2.7 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving


   2.4  Is er een aanwervingsprocedure om ervoor te zorgen dat alle personeelsleden die niet onder toezicht of zonder begeleiding toegang hebben tot identificeerbare luchtvracht of luchtpost waarvoor de vereiste beveiligingscontroles zijn uitgevoerd, een beveiligingsopleiding hebben gekregen overeenkomstig punt 11.2.3.9 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving


   2.5 Omvat de aanstellingsprocedure voor de persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van en het toezicht op beveiligingscontroles in de vestiging een beveiligingsopleiding overeenkomstig punt 11.2.5 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving


   2.6 Krijgen (de in de punten 2.3, 2.4 en 2.5 bedoelde) personeelsleden een herhalingsopleiding overeenkomstig de frequentie die voor deze opleiding is vastgesteld?

   JA of NEEN

   Zo JA, geef een beschrijving

 

  Beoordeling — Volstaan de maatregelen om te garanderen dat alle personeelsleden die toegang hebben tot identificeerbare luchtvracht of luchtpost op correcte wijze in dienst zijn genomen en opgeleid overeenkomstig hoofdstuk 11 van de bijlage bij Verordening (EU) 2015/1998?

   JA of NEEN

   Zo NEEN, vermeld dan de redenen daarvoor.

 

  2.7

 Beoordeling — Volstaan de maatregelen om te garanderen dat alle personeelsleden die toegang hebben tot identificeerbare luchtvracht of luchtpost op correcte wijze in dienst zijn genomen en opgeleid overeenkomstig hoofdstuk 11 van de bijlage bij Verordening (EU) 2015/1998?

   JA of NEEN

   Zo NEEN, vermeld dan de redenen daarvoor.

   


DEEL 3 Vervoer

Doel: Identificeerbare luchtvracht of luchtpost beschermen tegen manipulatie door onbevoegden.3.1


 Vervoert de vervoerder de luchtvracht of luchtpost namens een erkende agent of een bekende afzender, of beide?

   JA of NEEN


 3.2 Maakt de vervoerder gebruik van een onderaannemer voor het vervoer?

   JA of NEEN


 Zo JA, beschrijf dan hoe de vervoerder controleert of de contractant zelf een erkende vervoerder of erkende agent is?

 3.3 Kan het goederencompartiment van het voor het vervoer gebruikte voertuig worden beveiligd?

   JA of NEEN

   Zo JA, beschrijf hoe


 3.4 a) Als het goederencompartiment van het voor het vervoer gebruikte voertuig kan worden beveiligd, worden dan genummerde zegels gebruikt

   JA of NEEN


 b) Wanneer genummerde zegels worden gebruikt, wordt de toegang tot de zegels dan gecontroleerd en worden de nummers bij het aanbrengen geregistreerd?

   JA of NEEN

  Zo JA, beschrijf hoe


3.5  Beoordeling: volstaan de maatregelen om luchtvracht of luchtpost tijdens het vervoer te beschermen tegen manipulatie door onbevoegden?

   JA of NEEN

  Zo NEEN, vermeld dan de redenen daarvoor.

 


DEEL 4 Beperkte opslag/overlading

Doel: Identificeerbare luchtvracht of luchtpost tijdens beperkte opslag beschermen tegen manipulatie door onbevoegden.


4.1  Wordt de beperkte opslag of overlading verricht door de vervoerder?

 

  JA of NEEN

 Zo JA, beschrijf het soort opslag dat wordt gebruikt of de maatregelen voor overlading, of beide:


 4.2 Wordt de luchtvracht of -post tijdens de beperkte opslag of overlading beschermd tegen manipulatie door onbevoegden overeenkomstig de punten 6.5.2, 6.6.1 en 6.6.2 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998?

 JA of NEEN

 Zo JA, beschrijf de maatregelen ter bescherming van de luchtvracht of luchtpost:

 

4.3 Beoordeling: Volstaan de procedures voor beperkte opslag of overlading om identificeerbare luchtvracht of luchtpost te beschermen tegen manipulatie door onbevoegden?

 JA of NEEN

 Zo NEEN, vermeld dan de redenen daarvoor.

 


DEEL 5  Beoordeling (en kennisgeving)Voldoende/onvoldoende

 Als de eindbeoordeling negatief is, vermeld dan de gebieden waarop de vervoerder niet beantwoordt aan de vereiste beveiligingsnorm of een specifieke tekortkoming vertoont. Geef ook advies over de aanpassingen die nodig zijn om de vereiste norm te halen en een positieve beoordeling te krijgen.


Getekend

(Naam van de validateur)”

 

Share by: