Sinds 1 juli 2022 handhaaft de Koninklijke Marechaussee (KMAR) actief op de eerder aangekondigde verplichting tot het intern aanwijzen van een Security Manager (als vervanger van de externe Beveiligings-Adviseur Luchtvracht) door de Erkend Agent (RA) en Bekende Afzender (KC). Verderop treft u de ontvangen toelichting hierop van KMAR.
(NB: de genoemde brieven worden alleen VERTROUWELIJK aan eerder genoemde entiteiten toegezonden door NCTV via het platform Quickinform).
Hoewel er door NCTV nog geen exacte uiterste datum hiervoor is genoemd, zijn de eerste Erkend Agenten (RA’s) inmiddels als ‘niet conform’ beoordeeld door KMAR. Na een negatieve beoordeling is de voorwaarde om aan wet- en regelgeving te voldoen dat binnen 2 maanden een intern aangewezen Security Manager de benodigde opleiding (momenteel: BAL / Beveiligings-Adviseur Luchtvracht) met goed resultaat heeft gevolgd en het certificaat kan worden overlegd.
Niet voldoen aan deze voorwaarde kan resulteren in intrekking van de status Erkend Agent of Bekende Afzender.
Op basis van de gestarte handhaving van KMAR adviseer ik u als Erkend Agent of Bekende Afzender om direct de benodigde actie te ondernemen en intern een Security Manager aan te wijzen en deze persoon zo spoedig mogelijk de (3-daagse) opleiding Beveiligings-Adviseur Luchtvracht te laten volgen en aansluitend aan te melden voor het verplichte CITO-examen.
De eerste partijen die inmiddels met actieve handhaving van KMAR te maken hebben gehad zijn de Erkend Agenten die een status toekennen aan veilige vracht, zoals expediteurs die, al dan niet na het (laten) uitvoeren van een beveiligingsonderzoek, de status SPX op de airwaybill vermelden.
Het geldt ook voor partijen die géén airwaybills opmaken, maar wél een SPX-verklaring afgeven op basis van hun eigen beveiligingsonderzoek, waarna een andere partij deze status overneemt op de airwaybill.
Naar verwachting zijn partijen die weliswaar Erkend Agent zijn maar slechts als Vaste Vervoerder optreden en géén veiligheidsstatus aan documentatie toekennen in een later stadium aan de beurt om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen.
Op 27 juli jl. zijn alle zgn. BBLV-entiteiten (waaronder Erkend Agenten en Bekende Afzenders) door de Koninklijke Marechaussee per email geïnformeerd.
Officiële kennisgeving KMAR dd. 27 juli 2022
“Op 15 november 2021 (kenmerk: 3655165) en 1 juni 2022 (kenmerk: 4027468) bent u door de NCTV schriftelijk geïnformeerd omtrent onder meer het vereiste om als BBLV-entiteit een interne security manager aan te wijzen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beveiligingsprogramma en de daaruit voortvloeiende beveiligingsmaatregelen. U bent tevens geïnformeerd omtrent de betreffende opleiding welke benodigd is en de geboden overgangsmaatregelen ten aanzien van de te volgen opleiding.
Indien u hierover vragen heeft verwijs ik u naar de brief van de NCTV d.d. 1 juni 2022.
Ingevolge punt 11.2.5 van de bijlage van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 dient iedere BBLV-entiteit een security manager aan te wijzen binnen de eigen organisatie. Deze security manager mag de opleiding tot beveiligingsadviseur luchtvracht volgen tot de implementatietermijn van de opleidingen “Security Manager Luchtvracht- en Post en Supervisor Luchtvracht- en post” is verstreken. Deze implementatietermijn is tevens kenbaar gemaakt in de brief d.d. 1 juni 2022 en verstrijkt op 1 juni 2023. Voor de security manager die nu BAL opgeleid wordt en daarmee op 1 juni 2023 een lopende BAL certificering heeft geldt dat deze vanaf dat moment een opfriscursus dient te volgen op
basis van de module 1C van het NOBB.
Met ingang van 1 juli 2022 zijn wij als toezichthouder gestart met toezicht op de naleving van hierboven genoemde vereisten. Uit ons toezicht blijkt dat nog niet alle BBLV-entiteiten aan bovenstaande vereisten voldoen. Indien een inspecteur tijdens een inspectie of audit bij uw bedrijf constateert dat u geen interne security manager aangewezen en opgeleid heeft, zal dit leiden tot een tekortkoming, waarna een handhavingstraject zal worden gestart.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”
Voor vragen, aanvullende toelichting of advies over te ondernemen acties kunt u uiteraard altijd even contact met mij opnemen.
Frank van der Meer - AirCargoConsult
Security Manager | Consultant